ЗДОРОВ`ЯЗБЕРІГАЮЧІ ТЕХНОЛОГІЇ:
ПРОСВІТНИЦЬКА ФУНКЦІЯ ШКІЛЬНИХ БІБЛІОТЕК
У ФОРМУВАННІ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯКОНЦЕПЦІЯ ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОЇ МОТИВАЦІЇ НА ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ У ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ,
ж-л «Директор школи», №40, 2004
ж-л «Директор школи», №40, 2004
АКТИВНІ ТА ІНТРЕРАКТИВНІ
ТЕХНОЛОГІЇ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ,
ж-л "Директор школи" № 6, 2005
Л.Деркач. Здоровий клімат у школі,
ж-л "Директор школи" № 6, 2005
С. Вашук, Потреба бути здоровими.
ж-л "Директор школи" № 39,2006
Навчіть своїх дітей читати так, щоб вони
Вміли читаючи думати й думати читаючи.
В. Сухомлинський
ФІЛОСОФСЬКІ АСПЕКТИ. ПРОБЛЕМИ ЗДОРОВ'Я ТА ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ
Особливості превентивного виховання
Національна система освіти України у пошуках більш адекватних до вимог сучасного життя і форм організації навчання і виховання та з урахуванням міжнародного досвіду у вирішенні проблем попередження негативних явищ, превентивного виховання, формування духовно, психічно, фізично і соціально здорових особистостей, розширення демократичних начал взаємодії дорослих і молодого покоління використовує новітні інноваційні інтерактивні технології. Вони сьогодні виявляються найбільш оптимальними у превентивній профілактичній роботі, коли підлітки і молодь оволодівають знаннями, соціальним досвідом в процесі не лише спілкування з дорослими, а й з однолітками.
Особливу увагу слід звернути на організацію превентивного виховання у початковій школі. З цього приводу значними питаннями є:
• посилення превентивної складової організації навчально-виховного процесу у початковій школі;
• поєднання вирішення особистісних проблем молодших школярів у навчанні шляхом вдосконалення оздоровчої та дозвіллєвої діяльності; • посилення взаємодії в організаційних формах превентивного навчання;
• відбір превентивної інформації шляхом розширення доступності до превентивних знань;
• підсилення діагностичності поведінки та розвитку особистості шляхом гнучкого контролю, соціальний патронаж;
• мотивування молодших школярів на усвідомлення значення превентивних знань шляхом збільшення відвертості, довірливості;
• спонукання батьків до спільного розв'язання проблем їхніх дітей шляхом освітніх програм;
• удосконалення методів і технологій превентивної освіти, зокрема шляхом впровадження інтерактивної форми навчання;
• орієнтування на розвиток превентивних самоякостей;
• удосконалення системи превентивної роботи початкової школи шляхом урізноманітнення форм і методів просвітницької роботи.
Для розв’язання цих питань шкільна бібліотека повинна тісно співпрацювати з педагогічним та учнівським колективом. У нашій бібліотеці з цього приводу проводяться бесіди, бібліотечні уроки та постійно діючі виставки. (Бібліотечні уроки: «Бережи здоров’я змолоду», «СНІД – загроза людству», «Твори добро, бо ти людина», «Любов та милосердя», «Маленький правознавець» бесіди: «Культура твоєї поведінки», «Конституцію вивчай!» книжкових та тематичних виставок «Ми за здоровий спосіб життя», «Алкоголізму та наркоманії – ні!», «Знай свої права та обов’язки, дитино», презентація художньої, наукової літератури та періодичних видань щодо превентивного виховання, добірка методичної та художньої літератури).
Розвиток перспективи превентивного світогляду молодших школярів базується на якості превентивної освіти та засадах соціальної взаємодії. Тому важливим є:
• залучення до превентивної діяльності через включення у міжнародні та вітчизняні проекти; («Школа сприяння здоров’ю».)
• взаємодія з програмами та організаціями з питань попередження негативних явищ у середовищі однолітків, наприклад через інтернет-конференції;
• проведення масових заходів та акцій з превентивної тематики. У первинній превентивній педагогіці перш за все приділяють увагу методології превентивної освіти.
Найбільш фундаментальною є методологія, яка базується на врахуванні соціальної ситуації розвитку молодших школярів та оптимізації фундаментальних підходів в освіті. Соціальна ситуація багато у чому передбачає життєвий шлях дитини. Створення типової соціальної ситуації розвитку дитини розкрив ще Л.С. Виготський. Він довів, що до початку кожного вікового періоду створюються зовсім своєрідні, специфічні для даного віку, виключні, єдині і неповторні стосунки між дитиною і оточуючою дійсністю, передусім соціальною. Ці стосунки були названі соціальною ситуацією розвитку. Соціальна ситуація являє собою вихідний момент для всіх динамічних змін, що пов'язані з пристосуванням до норм та очікувань суспільства. Превентивний підхід сучасної школи - це той наріжний камінь, на якому можна побудувати умови бажаного для сучасного учня місця у соціумі. Слід розглядати концепцію превентивної освіти на основі особистісно орієнтованої теорії навчання. В її основі модель духовно і фізично здорової особистості, досягнення якостей, що формуються у процесі навчальної діяльності при дотриманні принципів взаємодії особистісно орієнтованого навчання. Ціність підходу полягає у тому, що в ньому зазначені дієві цінності та принципи передачі і засвоєння превентивних знань, навичок та вмінь.
Звичайно ці знання, навички та вміння слід закладати у початковій школі. У ньому учень розглядається як особистість, яка постійно розвивається, структуру якостей якої формують динамічні процеси в середовищі сім'ї, навчальному закладі, соціальному оточенні, екологічній ситуації. Превентивна освіта з таких позицій розглядається не як директивне нав'язування цінностей, правил і настанов, а як ситуація взаємодії вчителя та молодшого школяра. Навчальний процес, який зорієнтований на пріоритети духовного та соціального становлення особистості, збереження здоров'я та засвоєння правил безпечної поведінки, є найбільш плідним. Тісна співпраця бібліотеки педагогів та учнів допоможе нам досягти бажаних результатів у превентивному вихованні молодших школярів.
Національна система освіти України у пошуках більш адекватних до вимог сучасного життя і форм організації навчання і виховання та з урахуванням міжнародного досвіду у вирішенні проблем попередження негативних явищ, превентивного виховання, формування духовно, психічно, фізично і соціально здорових особистостей, розширення демократичних начал взаємодії дорослих і молодого покоління використовує новітні інноваційні інтерактивні технології. Вони сьогодні виявляються найбільш оптимальними у превентивній профілактичній роботі, коли підлітки і молодь оволодівають знаннями, соціальним досвідом в процесі не лише спілкування з дорослими, а й з однолітками.
Особливу увагу слід звернути на організацію превентивного виховання у початковій школі. З цього приводу значними питаннями є:
• посилення превентивної складової організації навчально-виховного процесу у початковій школі;
• поєднання вирішення особистісних проблем молодших школярів у навчанні шляхом вдосконалення оздоровчої та дозвіллєвої діяльності; • посилення взаємодії в організаційних формах превентивного навчання;
• відбір превентивної інформації шляхом розширення доступності до превентивних знань;
• підсилення діагностичності поведінки та розвитку особистості шляхом гнучкого контролю, соціальний патронаж;
• мотивування молодших школярів на усвідомлення значення превентивних знань шляхом збільшення відвертості, довірливості;
• спонукання батьків до спільного розв'язання проблем їхніх дітей шляхом освітніх програм;
• удосконалення методів і технологій превентивної освіти, зокрема шляхом впровадження інтерактивної форми навчання;
• орієнтування на розвиток превентивних самоякостей;
• удосконалення системи превентивної роботи початкової школи шляхом урізноманітнення форм і методів просвітницької роботи.
Для розв’язання цих питань шкільна бібліотека повинна тісно співпрацювати з педагогічним та учнівським колективом. У нашій бібліотеці з цього приводу проводяться бесіди, бібліотечні уроки та постійно діючі виставки. (Бібліотечні уроки: «Бережи здоров’я змолоду», «СНІД – загроза людству», «Твори добро, бо ти людина», «Любов та милосердя», «Маленький правознавець» бесіди: «Культура твоєї поведінки», «Конституцію вивчай!» книжкових та тематичних виставок «Ми за здоровий спосіб життя», «Алкоголізму та наркоманії – ні!», «Знай свої права та обов’язки, дитино», презентація художньої, наукової літератури та періодичних видань щодо превентивного виховання, добірка методичної та художньої літератури).
Розвиток перспективи превентивного світогляду молодших школярів базується на якості превентивної освіти та засадах соціальної взаємодії. Тому важливим є:
• залучення до превентивної діяльності через включення у міжнародні та вітчизняні проекти; («Школа сприяння здоров’ю».)
• взаємодія з програмами та організаціями з питань попередження негативних явищ у середовищі однолітків, наприклад через інтернет-конференції;
• проведення масових заходів та акцій з превентивної тематики. У первинній превентивній педагогіці перш за все приділяють увагу методології превентивної освіти.
Найбільш фундаментальною є методологія, яка базується на врахуванні соціальної ситуації розвитку молодших школярів та оптимізації фундаментальних підходів в освіті. Соціальна ситуація багато у чому передбачає життєвий шлях дитини. Створення типової соціальної ситуації розвитку дитини розкрив ще Л.С. Виготський. Він довів, що до початку кожного вікового періоду створюються зовсім своєрідні, специфічні для даного віку, виключні, єдині і неповторні стосунки між дитиною і оточуючою дійсністю, передусім соціальною. Ці стосунки були названі соціальною ситуацією розвитку. Соціальна ситуація являє собою вихідний момент для всіх динамічних змін, що пов'язані з пристосуванням до норм та очікувань суспільства. Превентивний підхід сучасної школи - це той наріжний камінь, на якому можна побудувати умови бажаного для сучасного учня місця у соціумі. Слід розглядати концепцію превентивної освіти на основі особистісно орієнтованої теорії навчання. В її основі модель духовно і фізично здорової особистості, досягнення якостей, що формуються у процесі навчальної діяльності при дотриманні принципів взаємодії особистісно орієнтованого навчання. Ціність підходу полягає у тому, що в ньому зазначені дієві цінності та принципи передачі і засвоєння превентивних знань, навичок та вмінь.
Звичайно ці знання, навички та вміння слід закладати у початковій школі. У ньому учень розглядається як особистість, яка постійно розвивається, структуру якостей якої формують динамічні процеси в середовищі сім'ї, навчальному закладі, соціальному оточенні, екологічній ситуації. Превентивна освіта з таких позицій розглядається не як директивне нав'язування цінностей, правил і настанов, а як ситуація взаємодії вчителя та молодшого школяра. Навчальний процес, який зорієнтований на пріоритети духовного та соціального становлення особистості, збереження здоров'я та засвоєння правил безпечної поведінки, є найбільш плідним. Тісна співпраця бібліотеки педагогів та учнів допоможе нам досягти бажаних результатів у превентивному вихованні молодших школярів.